DR HAB. JAN POŁOWIANIUK, PROF. UWM

Jan Połowianiuk - dyrygent, chórmistrz. Najważniejsze kierunki jego badań dotyczą trzech obszarów: twórczości Feliksa Nowowiejskiego, muzyki cerkiewnej oraz problemów wykonawczych dzieł wokalno-instrumentalnych.

Pierwszy obszar - twórczość F. Nowowiejskiego, to działania naukowe, artystyczne i organizacyjne. W 2001 roku był pomysłodawcą, inicjatorem powołania Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej im. F. Nowowiejskiego w Barczewie - rodzinnym mieście kompozytora. W ramach festiwalu stworzył koncepcję konferencji naukowej na temat „Muzyka Warmii i Mazur". W latach 2001-2008 był dyrektorem artystycznym tego festiwalu, kierownikiem naukowym sesji oraz redaktorem naukowym corocznych zeszytów naukowych, które zawierały wydane materiały sesyjne. Jako dyrygent nagrał z Akademickim Chórem „Bel Canto" WSIiE TWP płytę „Zjednoczona Polska" z pieśniami Feliksa Nowowiejskiego z opusu 38. Uczestniczył także w pierwszym po prawie 100 latach polskim wykonaniu oratorium Feliksa Nowowiejskiego „Znalezienie świętego krzyża" ( przygotowanie chóru „Bel Canto"). W 2017 roku odczytał rękopis kompozycji Missa de Lourdes opus 49 nr 1 i dokonał prawykonania tej rozbudowanej formy mszalnej w kościele św. Wojciecha w Poznaniu, w miejscu pochówku kompozytora.

W obszarze wykonawstwa muzyki cerkiewnej dorobek artystyczny obejmuje polskie prawykonanie ‘Liturgii św. Jana Złotoustego" Piotra Czajkowskiego w sali koncertowej Filharmonii i Opery Podlaskiej w Białymstoku w 2005 roku. Liczne nagrania pieśni cerkiewnych różnych epok i stylów - od chorału bizantyjskiego po współczesne kompozycje - wydane na 5 płytach CD przez fundację „Muzyka cerkiewna" - organizatora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce. Na tym festiwalu z chórem ‘Bel Canto" wystąpił sześciokrotnie  zdobywając 9 różnych nagród i tytułów laureata. Ostatni sukces, to zdobycie I miejsca i nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz nagrody indywidualnej wyróżnionego dyrygenta na XXXXI edycji festiwalu we wrześniu 2020 roku.

Trzeci obszar - problematyka wykonawcza dzieł wokalno - instrumentalnych, to koncertowe wykonanie 21 kompozycji na chór i orkiestrę oraz 12 utworów na chór i zespół instrumentalny. Dotyczy to przygotowania Olsztyńskiego Chóru „Bel Canto" lub też dyrygowania całym aparatem wykonawczym. W tej liczbie kompozycji znajdują się m.in. takie dzieła, jak: IX Symfonia L. van Beethovena, Stabat Mater K. Szymanowskiego, opery Tosca i Cyganeria G. Pucciniego, Traviata G. Vediego, Cyrulik sewilski G. Rossiniego, balet Harnasie K. Szymanowskiego, musicale West side story L. Bernsteina i My fair lady F. Loewego, operetka „Księżniczka czardasza” I. Kalmana  i wiele innych. Szczególnie ważnym sukcesem w tym obszarze było przygotowanie chóru do światowego prawykonania kompozycji Michała Lorenca „Missa magna beatyficationis" wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach podczas uroczystości beatyfikacyjnych św. Jana Pawła II w Watykanie.

Należy również dodać, że w dotychczasowej swojej karierze dyrygenckiej wystąpił na prawie 400 koncertach w kraju i za granicą. Uczestniczył w 28 konkursach i festiwalach krajowych i zagranicznych w sumie zdobywając 35 tytułów laureata - w tym sześciokrotnie miano najlepszego dyrygenta. W uznaniu dorobku artystycznego otrzymał medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla kultury polskiej" oraz medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. W grudniu 2012 roku został laureatem nagrody Prezydenta Olsztyna w dziedzinie sztuk muzycznych im. Feliksa Nowowiejskiego, zaś w 2018 roku Prezes Rady Ministrów uhonorował medalem „100-lecia Niepodległości Polski”.